• 2017-01-20
  • 0
Seglivade myter om flygplan

 

Har du kanske rest med flygplan i sommar eller planerar du en resa? För många är själva flygresan något som skapar mycket ångest inför resan. Är det t ex sant att en fågel kan få ett stort plan att krascha.
Med hjälp av Illustrerad Vetenskap och Aftonbladet hittade vi 10 stycken seglivade myter om flygplan.

1. Tänk om någon får för sig att öppna dörren när man är i luften!
Det går inte. Lufttrycket i kabinen gör det omöjligt att öppna utgångarna på högre höjder.

2. Piloter sätter på autopilot och sover sen hela vägen.
Nej, piloternas sovrutiner är strikt kontrollerade. Minst en pilot är alltid vaken och under delar av flygningen med högre arbetsbelastning måste båda piloterna vara vakna.

3. Man sänker syrehalten i planet nattetid så att folk ska sova bättre plus att det spar på bränsle.
Nej. Däremot är syrehalten uppe i luften att jämföra med den uppe på Kebnekaise. Där behövs inte heller syrgas men den tunna luften är en orsak till att man blir tröttare.

4. Kabinluften är full av bakterier.
En person som nyser kan sprida partiklar i kabinen men de fångas snabbt in av flygplaners cirkulationssystem, som rensar luften i kabinen upp till två gånger i timmen. Speciella filter fångar upp 99,99% av alla kända virus och bakterier. Det gör luften i ett flygplan renare än på ett kontor.

5. Ett litet hål i skrovet suger ut allt!
Nej. Ett högre tryck i kabinen än utanför gör att kabinluften sugs ut om det uppstår ett hål i skrovet.  Men endast föremål i närheten av hålet riskerar att sugas ut. När kabintrycket är detsamma som utanför är blåst och syrebrist de enda farorna. För att få ett bättre kabintryck tar piloterna ner planet till ca 3 km höjd där det är möjligt att andas utan syrgasmask och trycket är mer uthärdligt.
År 2011 uppstod ett stort hål i taket på ett passagerarplan när det befann sig i luften över Arizona. Ingen kom till skada vid olyckan och landningen efteråt gick smärtfritt.

6. Luftgropar är livsfarliga.
Berg-o-dal-banaturerna du ibland upplever till resmålet är ofarliga. Det beror på skillnader på varm luft, som är snabbare och skapar mer uppåtdrift, och kall luft som är långsammare. Under den sk turbulensen faller planet men oftast inte mer än ett par meter. I våldsamma fall kan planet dock falla 30-40 meter. Då är det väldigt viktigt att använda säkerhetsbälte! Även om de lufthålen är ofarliga riskerar du att slå i huvudet i taket.

7. Om du har mobiltelefonen på under start eller landning finns det risk att planet kraschar.
Allt fler flygbolag har börjat släppa kravet på avstängd elektronik – på goda grunder. Det har aldrig funnits några bevis på  att elektronisk utrustning skulle skapa interferens. För säkerhetsskull har det varit förbjudet att använda elektroniska enheter under start och landning då planet är som mest utsatt.
Enligt EU:s flygsäkerhetsmyndighet är risken för interferens så låg att du kan prata fritt under hela flygresan. Men det är upp till varje flygbolag att bestämma om det är tillåtet.

8. Lastrummet är som en frysbox.
Temperaturen i lastrummet sjunker inte under 7 grader så du behöver inte vara orolig för att ha fryskänsliga saker i din resväska.
Eventuella fripassagerare löper därför ingen risk att frysa ihjäl i ett lastrum. Om de däremot väljer att försöka lifta med planet genom att gömma sig i hjulhuset kan det blir värre. Där sjunker temperaturen på elva kilometers höjd ner till 40 grader under fryspunkten. Planet har dessutom speciella lastrum för husdjur som kan värmas upp till 20 grader.

9. En flygplansmotor tål inte en krock med fåglar
Sant. Risken är störst vid start och landning, dvs nära marken där det finns flest fåglar. I värsta fall då flygplan träffar större fåglar blockeras jetmotorns luftintag, vilket sätter motorn ur funktion. I princip alla moderna flygplanstyper kan flyga med enbart en motor om den ena havererar. Det är otroligt sällsynt att båda motorerna träffas av fåglar men det har hänt. I januari 2009 träffades en Airbus 320 av en flock gäss som satte båda motorerna ur spel. Planet hade kort före kollisionen lyft från La Guardia i New York. De två piloterna lyckades dock på ett par minuter att göra en lyckad landning i vattnet i Hudsonfloden.

10. Blixtar kan få ett plan att störta
Blixtar kan vara över 20 000 grader varma men efterlämnar sällan mer än sotsvart färg när de träffar ett flygplan. Elektriska kretsar kan störas kortvarigt men blixtar orsakar sällan större skador. Inte heller passagerarna löper någon större risk. De befinner sig i en sk Faraday-bur där de är omgivna av ledande metall som i sin tur leder blixten vidare.

2017-01-20 Aktuellt

Kommentarer

Detta inlägg har inga kommentarer ännu. Använd formuläret nedan om du vill bli den första att skriva en kommentar till detta inlägg.

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

Relaterade inlägg

Jag älskar genomtänkta prylar. Speciellt när flera olika behov är komprimerade i en. Som det här glasögonfodralet min man vann i en tävling på ett event häromdagen. Synsam har tagit fram ett glasögonfodral…

San Francisco är en fruktig och söt drink som tillsammans med sin bas av vodka och söta bananlikör lyftes av apelsinjuicens friska sötma. Grenadin agerar färgsättare och rent färgmässigt erhålles något som…